El tema 3 tracta dels factors psicològics implicats en l’aprenentatge.
Parla de dos principals processos: els processos cognitius i els processos
afectius.
Primer parlarem dels processos cognitius que són tres: l’atenció,
la memòria i la intel·ligència. El
primer procés és l’atenció, que incrementa el grau de maduració i facilita l’entrada
d’informació. Aquest procés per als nens és bastant curt, no poden estar una
hora sencera de classe i pretendre que
hagin estat atents tota la classe, i tampoc vol dir que un nen que estigui
sempre tranquil a classe també estigui atent.
A partir d’aquest procés es varen crear les teories del
processament d’informació de les que mai havia escoltat i que tampoc pensava
que es pogués fer. Són unes teories joves que comparen el funcionament de la ment
humana amb processos computacionals, és a dir, el funcionament d’un ordinador.
A partir de les investigacions que es varen fer per realitzar les teories varen
trobar factors que incideixen en l’atenció i són: factors fisiològics, el
nivell de desenvolupament, motivacions interessos i diferències individuals.
Aquestos factors tot i que no havia escoltat mai de les
teories crec que la gent sap el que els afecta alhora de posar atenció a
qualsevol cosa, respecte als fisiològics si estàs cansat o tens fatiga esta
clar que t’afecta no tens tanta predisposició como si no ho estiguessis, el
nivell de desenvolupament com he dit anteriorment els nens tenen menys
capacitat d’atenció però aquesta amb els anys va madurant, d’aquest factors es
treuen els conceptes d’atenció espontània que són breus i intensos i l’atenció
sostinguda que dura més. Després esta les motivacions i interessos, si has de
prestar atenció a alguna cosa que t’agrada estaràs més atent perquè és allò que
t’interessa i vols saber, i de les diferencies individuals es poden treure dos
tipus que són els més representatius l’estil impulsiu i el reflexiu que tenen
diferents tipus d’atenció.
Després esta la memòria on
el model més representatiu que hi ha és el de Atkinson i shiffrin. Divideixen la
memòria en tres tipus: la memòria sensorial, memòria a curt termini i memòria a
llarg termini. De la memòria a curt termini hi ha un altre tipus que no
coneixia sabia que existia per no com que és la memòria de treball que arriba a
través dels sentits que només emmagatzema informació i si no es troba cap
sentit es perd, de la memòria a llarg termini tot i que ja en coneixia
diferents tipus no en sabia el nom com
és la episòdica i la semàntica.
Els processos de la
memòria tot i que no els havia estudiat no crec que siguin fàcils de reconèixer
quan es parla de memòria que són l’emmagatzament de la memòria, la recuperació,
l’oblit i el coneixement profund.
A continuació i com a últim dels processos cognitius esta
la intel·ligència, aquesta es creia que era un procés estàtic que no
evolucionava i per això els models educatius es basaven en aquesta creença i per
això nens amb necessitats educatives especials no consideraven que podien
evolucionar. Aquest creença ja no està i ara ens basem en les 8 intel·ligències
de Gardner. Tot i que es diu que hi ha 8 intel·ligències que engloben tot tipus
de coneixements com són els logicomatemàtics o que tenen relació amb les
relacions socials el pensament típic de tot el món és que la gent que sol ser
més bona en matemàtiques o enginyeries són més intel·ligents que els altres i
no pensen que cada persona pot ser intel·ligent en altres aspectes i ser igual
de intel·ligent que el que és en matemàtiques.
Ara parlarem dels
processos afectius que són la personalitat i la motivació.
Per a que els nens creïn
la seva pròpia personalitat han de tenir una seguretat emocional en l’aula,
sentir-se que les seves demandes son ateses i no depenen de quina forma les demana.
Els nens quan són petits tenen moltes persones que són una referència per a ell
alhora de formar la seva personalitat i també convé que es tingui en compte
això alhora d’estar amb ell.
Per últim la motivació és
un factor que tot i que no és menys important que els altres està menys valorat
i més oblidat. La motivació en l’aprenentatge pot beneficiar molt ja que si tens ganes d’aprendre allò et resultarà
molt més fàcil. Però a vegades això no es té en compte com en l’escola les
coses que es donen s’han d’aprendre si o si a molts professors no els importa
si tu estàs motivat o no simplement ho has de fer i això és el que conta.
Com hem pogut veure en l’aprenentatge
són molts els factors i els processos que intervenen tot i que són igual de
importants i tots tenen una certa relació a l’aprenentatge alhora de la veritat
no tenen la mateixa consideració uns que els altres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario